söndag 14 juni 2009

#67

Man ifrågasatte mina lojaliteter. Vems sida stod jag egentligen på? Hur skulle jag kunna svara på det! Frågan var felställd. Det finns politik, och politiska handlingar - men det är något som i efterhand tillskrivs själva aktionen. Jag sköt en människa och blev avkrävd svar, men sådana svar finns inte! Jag bär en pistol under armen, men den äger inget namn, ingen dekal, den är inte ett plakat med slagord. Det finns andra föremål som tjänar det syftet - plakat med slagord, för att nämna ett.

Och åt vem gick mina omsorger när pistolen avfyrades? Vem såg jag för mina slutna ögon när rekylen fortplantade sig genom högerarmen, genom axeln? Som om man skulle se något, något alls! Så frågar dårar! Det finns ingen politik i ett pekfinger, det är bara något man inbillar sig. Det finns politik hos de som ser på, inte hos den som handlar. Den som handlar är ensam, publiken är det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar